رویداد آنلاین و رایگان داستان نویسی و رعایت اصول نویسندگی - پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۲۰

شروع نویسندگی با هفت کتاب آموزشی (قسمت دوم)

منتشر شده توسط:

برای مطالعه قسمت اول این مقاله  به لینک رو به رو مراجعه کنید: شروع نویسندگی با هفت کتاب آموزشی (قسمت اول)

در مقاله پیشین شما را با چند کتاب آموزش نویسندگی آشنا کردیم که عبارت‌انداز: قصه‌ها از کجا می‌آیند (اصغر عبداللهی) – پرنده به پرنده (آن لاموت) – نویسنده شدن (دروتیا برند) – لوازم نویسندگی (نادر ابراهیمی) – هنر رمان (میلان کوندرا) – فن نمایشنامه نویسی (لاجوس اگری) –  قصه نویسی (رضا براهنی) و عناصر داستان (جمال میر صادقی). در ادامه به معرفی کتاب‌های دیگری برای آشنایی با فن نویسندگی اختصاص داده می‌شود:

✅ حرکت در مه: محمدحسن شهسواری

هر انسانی ممکن است در برهه‌های مختلف زندگی‌اش به فکر نوشتن و به جا گذاشتن اثری از خود باشد. نوشتن بی‌‌قید و بند و بی‌ضابطه شاید برای تخلیه ذهن راه مناسبی باشد؛ اما اگر شیفته نویسندگی هستید و ابزار آن را در اختیار ندارید یا به دنبال یادگیری حرفه‌ای مهارت‌های نویسندگی هستید، کتاب حرکت در مه را از دست ندهید.

✅ همه چیز درباره نویسندگی خلاق: کرول وایتلی

بسیاری از افراد می‌توانند بنویسند، اما نوشتنی که به اندازه کافی خوب باشد تا کتاب شما بتواند منتشر شود ساعت‌ها تمرین، توانایی شنیدن انتقاد و مشاوره تخصصی را می‌طلبد. این کتاب راهنمای مناسبی برای نویسندگانی است که کتاب آنها چاپ شده و همچنین به نویسنده اصول اولیه نویسندگی را با مثال آموزش می‌دهد.

✅ حرفه داستان نویسی: فرانک ای دیکسون

در این کتاب مجموعه‌ای از بهترین مقالات مجله WRITER’S DIGEST آمده است که شامل تمام جنبه‌های داستان نویسی کوتاه است. این کتاب هر نویسنده‌ای – چه مبتدی و چه حرفه‌ای – را راهنمایی و تشویق می‌کند تا از نگرانی‌هایی مانند چگونگی ساختن شخصیت‌های باورپذیر، نحوه توسعه دیالوگ، بلوک نویسنده، دیدگاه، استفاده همه جانبه از تضاد و موارد دیگر بیرون آید.

✅ هنر داستان نویسی: ابراهیم یونسی

نویسنده بخش بزرگی از اثر خویش را به کلیات نظری نگارش داستان اختصاص داده و این اصول را از شیوه‌ها و اسلوب‌های داستان نویسی غرب استخراج نموده است. این نظریات با دانسته‌های شخصی نویسنده همراه شده و با آوردن شاهد مثال‌های فراوان از آثار ادبی داخلی و خارجی به توضیح تخصصی عناصر قصه پردازی و داستان نویسی پرداخته است.

✅ زیر و بم داستان (مجموعه سه جلدی)

داستان نوشتن از ایده تا دیده پیش روی شماست. این اثر برآمده از تعریف‌های انتزاعی و دستورهای کُلی ‌گویانه  نیست، بلکه تک تک آن از زبان نویسندگان حرفه‌ای جمع‌آوری شده است. در این کتاب بیش از سیصد نویسنده ایرانی و خارجی دور هم جمع می‌شوند تا تجربه‌های نویسندگی خویش را به شکل سخاوتمندانه در اختیار نویسندگان نو قلم بگذارند تا آنها نیز با این تجربه‌ها به بهترین شکل ممکن بنویسند.

✅ سفر نویسنده: کریستوفر وولگر

نویسنده در بخش اول این کتاب چهره‌ها و شخصیت‌های نوعی این سفر را معرفی می‌کند و در بخش دوم نیز مراحل سفر را شرح می‌دهد. علاوه‌بر نمونه‌های سینمایی فراوانی که در سراسر متن به آنها مراجعه می‌شود، نویسنده فیلم‌هایی مانند داستان عامه پسند شیرشاه و تایتانیک را تفسیر و توضیح می‌دهد.

✅ عناصر داستان: رابرت اسکولز

نویسنده این کتاب را برای نویسندگان تازه کار و نو قلم نوشته و هدف آن آموزش اصول اساسی داستان نویسی از صفر تا صد است و به پیچیدگی‌ها و اصطلاحات خاص نقد و تحلیل کاری ندارد و  تلاش آن این است که خواننده را به ابزار‌های مفهومی اساسی برای تحلیل، تفسیر و درک داستان‌ها مجهز کند.

 

داستان نویس نوجوان
نویسنده و گردآورنده: گلناز تقوائی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر وضعیت حق نشر:

وضعیت حق نشر:

حق نشر این اثر برای مجله داستان نویس نوجوان محفوظ است.