رویداد آنلاین و رایگان داستان نویسی و رعایت اصول نویسندگی - پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۲۰
برندگان مسابقه داستان نویسی یلدای ۱۴۰۲ مشخص شدند! هم‌اکنون می‌توانید آثار برندگان را مشاهده نمایید.

تأثیر کتاب در زندگی و فرهنگ جامعه

منتشر شده توسط:

تأثیر کتاب در فرهنگ جامعه

به گفته اکثر جامعه‌شناسان اقوام و مالی که با مطالعه مأنوس بوده و کتاب و کتابخوانی در میان آنها رواج بیشتری داشته است، توانسته‌اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود برجای گذارند. در این راستا باید دانست که فرهنگ مطالعه نه تنها عادتی فردی، سازنده و عقلانی است، بلکه پر کننده بسیاری از حفره‌های اجتماعی نیز است. حل این معادله نیز بسیار ساده است که آیا تأثیر پذیری یک ملت بی‌اطلاع و بی‌سواد از فرهنگ بیگانه محتمل‌تر و پر هزینه‌تر است یا ملت و فرهنگی که اهل مطالعه، تحقیق و پژوهش است!؟ بی‌تردید جامعه‌ای که در آن فضای مطالعه به شکل مطلوب در آن فراهم باشد، کمتر از فرهنگ بیگانه تأثیر می‌پذیرد تا جامعه‌ای که از مطالعه فاصله زیادی گرفته است. در تمام زمینه‌های فرهنگی این گونه است که وقتی ملت یک جامعه دست به ترویج عاداتی چون مطالعه می‌زنند، حداقل‌ها را برای بینش صحیح در آن جامعه فراهم کرده‌اند؛ اینطور که حتی نیروی جوان و پرسشگر امروزی برای سیراب کردن امیال کنحکاوش به این عادات استمرار می‌بخشد و تلاش می‌کند برای مقبولیت در جمع تمام هدف خویش را به جستجو تغییر دهد. امروزه نیاز انسان خواندن است، درواقع کتابخوانی به ذهن مخاطب کمک می‌کند تا با تحلیل قوای تفکر بی‌طرفانه به تشخیص نیازهای اجتماعی بپردازد و در حل آنها بکوشد.

تأثیر کتاب در زندگی

انتخاب خواندن کتاب مناسب حس رضایت از زندگی را افزایش می‌دهد. پژوهش‌های جدید ثابت می‌کند که کتابخوان‌ها در ارتباط با دیگران بهتر عمل می‌کنند و شادتر هستند. کتاب‌ها در تصمیم‌های مهم و تأثیرگذار زندگی نقش مهمی ایفا می‌کنند. کتاب برای کاهش استرس و آرامش ذهن کمک می‌کند. کتاب باعث می‌شود که انسان به سلامت جسم و روح خود بیشتر توجه کند. علت کم توجهی انسان به کتاب این است که فضای مجازی جای آن را پر کرده است؛ بیاییم حداقل با پنج دقیقه مطالعه در طول روز آن را از زندگی خود حفظ کنیم.

کتاب فقط یک دوست نیست، بلکه می‌تواند دوستان زیادی برایتان به ارمغان آورد. زمانی که با ذهن و روحتان صاحب کتابی هستید ثروتمندید؛ اما وقتی آن را به شخص دیگری بدهید سه برابر ثروتمندید. «نینا سکنویچ»
کسی که کتاب می‌خواند، هزاران زندگی را قبل از مرگش زندگی می‌کند اما کسی که هرگز کتاب نمی‌خواند، فقط یکبار زندگی می‌کند. «جورج آرماتین»
چندان فرقی میان شخصی که کتاب نمی‌خواند با کسی که سواد خواندن ندارد وجود ندارد. «نیوتن»

 

نویسنده و گردآور: گلناز تقوائی
داستان نویس نوجوان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وضعیت حق نشر:

وضعیت حق نشر:

حق نشر این اثر برای مجله داستان نویس نوجوان محفوظ است.