رویداد آنلاین و رایگان داستان نویسی و رعایت اصول نویسندگی - پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۲۰

چگونه سفرنامه بنویسیم؟

منتشر شده توسط:

مقدمه

انسان با سفر کردن حس خوشایندی را به دست می آورد و می تواند این حس را با نوشتن ماندگار سازد. در سفر، انسان با زندگی های دیگر، فرهنگ ها و آیین های مختلف آشنا می شود و می تواند یک دوره کوتاه متفاوت از زندگی روزمره خود را تجربه کند. معمولاً مسافران در طول سفر تلاش می کنند با تهیه عکس و فیلم خاطرات سفر خود را ثبت کنند. البته عکس و فیلم تنها راه های حفظ خاطرات سفر نیستند. از قرن ها پیش مسافران و گردشگران با نوشتن رویدادهای سفر خود به عنوان سفرنامه و یا خاطره نویسی توانستند وقایع و رویدادهای سفر خود را برای همیشه در صفحات تاریخ هک کنند. سفرنامه نویسی سبکی از نوشتن خاطرات است که در کنار نوشتن اتفاقات و حوادث به طور ساده می توان به شرح نکات جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی مناطق دیده شده پرداخت. علاوه بر آن می توان در سفرنامه ها از تجربه های خوب و بد سفر نوشت و حتی به نرخ هتل، هواپیما و یا حتی رستوران اشاره کرد. چرا که از این طریق افرادی که قصد سفر به آن محل را دارند، با توجه به نکات ذکر شده در این سفرنامه به برنامه ریزی سفر خود می پردازند. این نکات می تواند به دیگر مسافران و گردشگران کمک کند تا دیگر تجربه های تلخ تکرار نشوند و در عین حال لذت سفر افزایش پیدا کند. توصیه می شود برای نوشتن سفرنامه از ساختار نوشتاری ساده و سلیس استفاده شود.

 

مواردی که به شما کمک می کند تا یک سفرنامه خوب و جذاب بنویسید.

بهتر است نخست از نوع سفرتان که زمینی بوده یا هوایی آغاز کنید و مزایا و معایب ان را بنویسید. در صورت زمینی بودن سفر، بررسی جاده ها و مسیرهای آن منطقه در طول سفر فراموش نشود. ذکر موقعیت جغرافیای منطقه نیز بسیار عالی خواهد بود. نوشتن در مورد هتل یا محل اقامتتان و نوع امکانات، سرویس دهی و بهای هتل می تواند تصوری واقع گرایانه از سفرنامه شما به خوانندگان القا کند. در صورت امکان و داشتن اطلاعات کافی می توانید به برخی از بهترین هتل های منطقه اشاره کنید. اشاره به رستوران و یا غذا خوری های آن منطقه و مقایسه نوع سرویس دهی و قیمت ها می تواند برای خوانندگانی که قصد سفر به این محل را دارند، مفید باشد. اشاره به تورهای مختلف گوناگونی که صنعت گردشگری آن منطقه در نظر گرفته یا ارائه می دهد، لازم خواهد بود. همچنین اشاره به غذاهای محلی و مقایسه آن با تجربه های دیگر شما، سفرنامه تان را جذاب کرده و باعث می شود تا خواننده جذب نوشته های شما شود.

اشاره به مناطق دیدنی و تاریخی منطقه و مقایسه امکانات و سرویس دهی به گردشگران در آن ها برای تکمیل اطلاعات سفرنامه شما بسیار مفید است. معرفی مناطق طبیعی و زیبا همانند ساحل ها، جنگل ها و … در کنار مناطق تاریخی و دیدنی لازم به نظر می رسد. توصیف آنچه دیده اید و احساسی که از دیدن این مناطق به شما دست داده نیز بر جذابیت سفرنامه می افزاید.

اگر موفق به دیدن یک محل تاریخی و یا دیدنی در منطقه ای نشده اید، آن را ذکر کنید تا دیگران از وجود این اثر تاریخی و دیدنی در آن محل مطلع شوند و برای دیدنش اقدام کنند. اشاره به مراسم و یا جشنواره هایی که در طول سفرتان با آن برخورد می کنید و نوشتن در مورد آداب و رسوم و یا عادت های خوب و بد مردم آن منطقه می تواند به نشان دادن فرهنگ آن منطقه کمک کند و در درست رفتار کردن با آن مردم مفید باشد. اشاره به فروشگاه ها، هتل ها و رستوران های ارزان قیمت و یا اشاره به بخشی از شهر که در سطح خرج و مخارج افراد متوسط است، برای کسانی که بر اساس سفرنامه شما می خواهند به آن منطقه سفر کنند، بسیار مفید خواهد بود. به ورزش های موردعلاقه مردم منطقه مورد نظر و سطح آنها در آن شهر و یا آن کشور اشاره کنید.

افرادی که قصد سفرنامه نویسی داشته و یا این کار را تازه آغاز کرده اند، بهتر است چندین سفرنامه را بخوانند تا با روش سفرنامه نویسی آشنا شوند. اما باید به خاطر داشت که کپی برداری از کار دیگران نادرست است و این کار نباید انجام شود. مطالعه بخش گردشگری و سفر روزنامه ها و خواندن مجلات تخصصی گردشگری و جهانگردی نیز در بهتر نوشتن سفرنامه مفید خواهد بود و به کسب تجربه در زمینه نوشتن سفرنامه کمک می کند.

در نوشتن سفرنامه به طور خصوصی و یا در وبلاگ به طور عمومی باید از هر گونه اشتباه نوشتاری جلوگیری کرد. توجه به نکات زیر می تواند به شما در سفرنامه نویسی کمک کند:

  • برای جلوگیری از فراموش کردن همه نکات سفر بهتر است سفرنامه به صورت روزانه نوشته شود.
  • باید تنها به سفرنامه و به نکاتی که باید در مورد آن ذکر شود پرداخت.
  • زمان هایی که به نوشتن اختصاص داده می شود باید در آرامش و خاطری آسوده باشد تا نوشته ها خسته کننده و بی روح نباشد.
  • رعایت دستورزبان و نگارش نوشتار از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • در کار نوشتن باید جدی باشید و فرض کنید که این سفرنامه قرار است چاپ شود.

امروزه با وجود امکانات عکاسی و کامپیوتری می توان تصاویر مربوط به سفر را در کنار مطالب نوشته شده قرار داد.با این کار جذابیت های سفرنامه بسیار بیشتر خواهد شد. با تکنولوژی های امروزه می توان سفرنامه خودرا در لپ تاپ یا نوت بوک تایپ کرد و یا به به صورت سنتی با قلم و کاغذ نوشت. درهرصورت، مهمترین موضوع، نگارش سفرنامه بوده و انتخاب هر یک از این دو روش که مزایا و معایب خاص خودرادارد، بر عهده فرد نویسنده است.

منابع

روزنامه ی توریسم، یکشنبه، ۶ تیرماه ۱۳۹۵، شماره ی ۵۴۲.
گردآوری: زهرا حاجی خداوردی خان

پرل باک

13 شهریور 1399

زیبا نویسی

26 مهر 1401

جلال آل احمد

17 مهر 1401

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط:
تصویر وضعیت حق نشر:

وضعیت حق نشر:

حق نشر این اثر برای مجله داستان نویس نوجوان محفوظ است.