رویداد آنلاین و رایگان داستان نویسی و رعایت اصول نویسندگی - پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۲۰

برای شروع نوشتن خلاق چه کارهایی را باید انجام بدهیم؟

منتشر شده توسط:

خارج از دنیای نویسندگی تجاری و روزنامه نگاری پیشرفته، یک قلمرو کامل از نوشتن خلاق وجود دارد. چه دراین حرفه کاملاً تازه کار باشید، چه یک نویسنده غیر داستانی که به دنبال تمرین نوشتن است، یایک نویسنده خلاق معمولی که می‌خواهد به یک نویسنده پرکار تبدیل شود، تقویت مهارت‌های نوشتاری خلاق کلید موفقیت شمااست.

نوشتن خلاق چیست؟

نویسندگی خلاق شکلی از نوشتن است که تعدادی از ژانرها(گونه‌ها)و سبک های مختلف را در بر می گیرد که خارج از محدوده رسمی‌تر نوشتن فنی یا نوشتن دانشگاهی است. نوشتار خلاق بر عناصری مانند رشد شخصیت، روایت و طرح تمرکز دارد و ساختار آن را با تخیل و داستان القا می‌کند.

۵ شکل نوشتن خلاق

نویسندگی خلاق در اشکال مختلفی وجود دارد و به طور گسترده برای همه نوع نویسندگان قابل دسترسی است. برخی از نویسندگان در سراسر دبیرستان به نوشتن خلاق می‌پردازند، در حالی که برخی دیگر برای کسب گواهینامه‌هایی مانند مدرک کارشناسی ارشد هنرهای زیبا به برنامه‌های نویسندگی خلاق می پیوندند. برخی این کار را برای سرگرمی انجام می‌دهند، در حالی که برخی دیگر می‌خواهند کتاب پرفروش بعدی خود را بنویسند. صرف نظر از دلیل، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید هنگام نوشتن خلاقانه آن را جستجو کنید.

۱ـ داستان نویسی:

داستان کوتاه و رمان نویسی با گونه‌ها و زیرگونه‌های متعددی که دارند، طیف وسیعی از مضامین، سبک‌ها و جزئیات ایجاد شده توسط نویسندگان را برای ساختن دنیایی که شبیه زندگی واقعی است، شامل می‌شود. نوشتن داستان می‌تواند آزادی زیادی برای نویسنده فراهم کند تا یک داستان اصلی تخیلی با شخصیت‌های داستانی مرتبط و سه بعدی بسازد.

۲ـ نویسندگی غیرداستانی خلاق:

این گونه تکنیک‌های مختلف نوشتن خلاقانه و سبک‌های ادبی را برای انتقال روایت‌های واقعی و غیرداستانی ترکیب می‌کند. آثار غیرداستانی خلاق، مانند خاطرات و مقالات شخصی، بیشتر از احساسات استفاده می‌کنند و تمایل دارند حس‌های انسانی را به رخ بکشند.

۳ـ فیلمنامه نویسی:

فیلمنامه‌نویسی یک روایت را در رفتارهای عملی و متن دیالوگ خود می‌بافد، صحنه‌های کامل را تنظیم می‌کند و اغلب از ساختار سه پرده‌ای برای روایت داستان پیروی می کند. به‌طور سنتی، فیلمنامه‌ها منحصراً برای نمایش‌های تلویزیونی یا فیلم‌ها نوشته می‌شدند، اما معرفی فناوری‌های جدید و دستگاه‌های پخش جریان، امکان وجود قالب‌های مختلف را فراهم کرده‌است.

۴ـ نمایشنامه‌نویسی:

نمایشنامه‌نویسی نوعی از نوشتن خلاقانه‌است که قراراست به صورت زنده روی صحنه اجرا شود. نمایشنامه‌ها می‌توانند تک‌پرده‌ای طولانی یا چندگانه باشند، اما به دلیل محدودیت در فضا، جلوه‌ها و قابلیت‌های زنده، نمایشنامه‌ها اغلب باید از خلاقیت استفاده کنند تا به درستی یک داستان کامل و همه‌جانبه را روایت کنند.

۵ـ شعرسرایی:

شعر نثری موزون است که اندیشه ها را با موسیقی بیان می‌کند. می‌توان آن را نوشت یا اجرا کرد. می‌تواند کوتاه یا حاوی چند مطلب یا بلند باشد. نمی‌تواند طرح قافیه یا طرحی پیچیده و تکراری داشته باشد. شعر، مانند ترانه سرایی، یک فرم نوشتاری همه کاره‌است که به نویسنده اجازه می‌دهد از آهنگ و توازن برای افزایش بیان خود استفاده کند.

۸ نکته برای نویسندگان خلاق

اگر به دنبال این هستید که این خلاقیت‌ها را به جریان بیندازید و شیوه نوشتن خود را بهبود بخشید، برخی از نکات نوشتن زیر را بخوانید:

۱ـ بخوان، بخوان، بخوان.

اگر هیچ مرجعی برای استفاده از آن ندارید، دستیابی به نوشتن خلاقانه بسیار سخت تر است. نویسندگان برجسته در طول تاریخ نمونه‌های عالی از آثار خلاقانه خوش‌نویسی را نوشته‌اند که خواندن آن‌ها برای هر نویسنده خلاق نوظهوری ضروری است. آثار معروف نویسندگان بزرگ را در بسیاری از موضوعات بخوانید تا متوجه شوید که علایق شما در کجاست.

۲ـ همیشه بنویسید.

ایده‌های تصادفی که به ذهن شما خطور می‌کند را نادیده نگیرید. حتی ایده‌های بد نیز می‌توانند الهام‌بخش ایده‌های خوب باشند، و شما هرگز نمی‌دانید چه چیزی باعث الهام گرفتن ایده‌های بهتر در آینده می‌شود. یک دفترچه یادداشت داشته باشید یا یک برنامه یادداشت‌ها را دانلود کنید تا روشی مفید برای یادداشت یا ضبط هر محتوایی که ممکن است به آن فکر کنید را داشته باشید ـ ممکن است به روشی غیرمنتظره مفید واقع شود.

۳ـ دیدگاه داشته باشید.

اغلب داستان، پیام یا درسی برای به اشتراک گذاشتن دارد. یک روایت بدون انگیزه پشت آن احساس را تغییر نمی‌دهد و مخاطب شما متوجه نخواهد شد که هدف داستان شما چیست یا چرا باید به آن اهمیت دهد. از صدای منحصر به فرد خود برای گفتن داستانی استفاده کنید که به مخاطبان شما طنین انداز شود و به گونه‌ای با آنها ارتباط برقرار کنید که تأثیر ماندگاری بر جای بگذارد.

۴ـ از وسایل ادبی استفاده کنید.

ابزارهای ادبی به شما کمک می‌کنند واضح بنویسید و صحنه‌های تخیلی ایجاد کنید، که برای نوشتن خوب ضروری است. استعاره‌ها، تشبیه‌ها و دیگر اشکال گفتاری تصاویر تأثیرگذاری ایجاد می‌کنند که می توانند خلاقیت را تقویت کنند و تصاویر قدرتمندی را ترسیم کنند. همخوانی، همخوانی و همخوانی می‌تواند صدا و ریتم کلمات شما را تقویت کند.

۵ـ مخاطبان خود را بشناسید.

آیا این داستان فقط برای همکلاسی‌های شما یعنی دانش آموزان نویسندگی خلاق است؟ یا آیا شما یک نویسنده دانشگاهی هستید که سعی می کنید وارد بازار نوجوانان شوید؟ به ندرت نوشته‌ای وجود دارد که بتواند برای همه جذاب باشد، بنابراین شناخت مخاطبان می‌تواند به شما کمک کند لحن و دامنه آن را به گونه ای محدود کنید که برای مخاطبان هدف شما جذاب باشد.

۶ـ شروع به نوشتن کنید.

این به ویژه برای نویسندگان مبتدی مهم است. بسیاری از مبتدیان می‌توانند از کار خلاقانه خود و جایی که تخیل آنها را می‌برد، احساس ترس یا خجالت کنند. با این حال، از طریق آزادنویسی، تمرین‌های نوشتن خلاق، دستورات نوشتن و تمرین، می‌توانید مهارت‌های نوشتاری خود را بهبود ببخشید و در کمترین زمان به نویسنده بهتری تبدیل شوید.

۷ـ بازنویسی را در آغوش بگیرید.

نویسنده به ندرت در پیش نویس اول آن را درست متوجه می شود. ممکن است در مورد محتوای خود انعطاف‌پذیری داشته باشید، اما از حذف موارد زائد، حذف مواردی که کار نمی‌کند یا در برخی موارد، از اینکه کاملاً از نو شروع کنید نترسید. داستان‌سرایی و جهان سازی زمان و تفکر زیادی را می‌طلبد و تنها از طریق بازنویسی می توانید نسخه‌ای بسازید که بهترین کار را انجام دهد.

۸ـ یک کارگاه نویسندگی را امتحان کنید.

کلاس‌های نویسندگی شما را در معرض جامعه نویسندگانی قرار می‌دهد که همگی می‌توانند با ارائه بازخورد و انتقاد سازنده در مورد عناصر مختلف در نوشته‌تان، مانند داستان، شخصیت‌های اصلی، محیط و انتخاب کلمه، به فرآیند نوشتن خلاقانه شما کمک کنند. چه در حال نوشتن اولین کتاب خود باشید و چه نویسنده باتجربه‌ای باشید، گروه‌های نویسندگی می‌توانند پیشنهادات مفید یا الهام بخش ارائه دهند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر وضعیت حق نشر:

وضعیت حق نشر:

حق نشر این اثر برای مجله داستان نویس نوجوان محفوظ است.