رویداد آنلاین و رایگان داستان نویسی و رعایت اصول نویسندگی - پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۲۰
برندگان مسابقه داستان نویسی یلدای ۱۴۰۲ مشخص شدند! هم‌اکنون می‌توانید آثار برندگان را مشاهده نمایید.

شروع نویسندگی با هفت کتاب آموزشی (قسمت دوم)

منتشر شده توسط:

برای مطالعه قسمت اول این مقاله  به لینک رو به رو مراجعه کنید: شروع نویسندگی با هفت کتاب آموزشی (قسمت اول)

در مقاله پیشین شما را با چند کتاب آموزش نویسندگی آشنا کردیم که عبارت‌انداز: قصه‌ها از کجا می‌آیند (اصغر عبداللهی) – پرنده به پرنده (آن لاموت) – نویسنده شدن (دروتیا برند) – لوازم نویسندگی (نادر ابراهیمی) – هنر رمان (میلان کوندرا) – فن نمایشنامه نویسی (لاجوس اگری) –  قصه نویسی (رضا براهنی) و عناصر داستان (جمال میر صادقی). در ادامه به معرفی کتاب‌های دیگری برای آشنایی با فن نویسندگی اختصاص داده می‌شود:

✅ حرکت در مه: محمدحسن شهسواری

هر انسانی ممکن است در برهه‌های مختلف زندگی‌اش به فکر نوشتن و به جا گذاشتن اثری از خود باشد. نوشتن بی‌‌قید و بند و بی‌ضابطه شاید برای تخلیه ذهن راه مناسبی باشد؛ اما اگر شیفته نویسندگی هستید و ابزار آن را در اختیار ندارید یا به دنبال یادگیری حرفه‌ای مهارت‌های نویسندگی هستید، کتاب حرکت در مه را از دست ندهید.

✅ همه چیز درباره نویسندگی خلاق: کرول وایتلی

بسیاری از افراد می‌توانند بنویسند، اما نوشتنی که به اندازه کافی خوب باشد تا کتاب شما بتواند منتشر شود ساعت‌ها تمرین، توانایی شنیدن انتقاد و مشاوره تخصصی را می‌طلبد. این کتاب راهنمای مناسبی برای نویسندگانی است که کتاب آنها چاپ شده و همچنین به نویسنده اصول اولیه نویسندگی را با مثال آموزش می‌دهد.

✅ حرفه داستان نویسی: فرانک ای دیکسون

در این کتاب مجموعه‌ای از بهترین مقالات مجله WRITER’S DIGEST آمده است که شامل تمام جنبه‌های داستان نویسی کوتاه است. این کتاب هر نویسنده‌ای – چه مبتدی و چه حرفه‌ای – را راهنمایی و تشویق می‌کند تا از نگرانی‌هایی مانند چگونگی ساختن شخصیت‌های باورپذیر، نحوه توسعه دیالوگ، بلوک نویسنده، دیدگاه، استفاده همه جانبه از تضاد و موارد دیگر بیرون آید.

✅ هنر داستان نویسی: ابراهیم یونسی

نویسنده بخش بزرگی از اثر خویش را به کلیات نظری نگارش داستان اختصاص داده و این اصول را از شیوه‌ها و اسلوب‌های داستان نویسی غرب استخراج نموده است. این نظریات با دانسته‌های شخصی نویسنده همراه شده و با آوردن شاهد مثال‌های فراوان از آثار ادبی داخلی و خارجی به توضیح تخصصی عناصر قصه پردازی و داستان نویسی پرداخته است.

✅ زیر و بم داستان (مجموعه سه جلدی)

داستان نوشتن از ایده تا دیده پیش روی شماست. این اثر برآمده از تعریف‌های انتزاعی و دستورهای کُلی ‌گویانه  نیست، بلکه تک تک آن از زبان نویسندگان حرفه‌ای جمع‌آوری شده است. در این کتاب بیش از سیصد نویسنده ایرانی و خارجی دور هم جمع می‌شوند تا تجربه‌های نویسندگی خویش را به شکل سخاوتمندانه در اختیار نویسندگان نو قلم بگذارند تا آنها نیز با این تجربه‌ها به بهترین شکل ممکن بنویسند.

✅ سفر نویسنده: کریستوفر وولگر

نویسنده در بخش اول این کتاب چهره‌ها و شخصیت‌های نوعی این سفر را معرفی می‌کند و در بخش دوم نیز مراحل سفر را شرح می‌دهد. علاوه‌بر نمونه‌های سینمایی فراوانی که در سراسر متن به آنها مراجعه می‌شود، نویسنده فیلم‌هایی مانند داستان عامه پسند شیرشاه و تایتانیک را تفسیر و توضیح می‌دهد.

✅ عناصر داستان: رابرت اسکولز

نویسنده این کتاب را برای نویسندگان تازه کار و نو قلم نوشته و هدف آن آموزش اصول اساسی داستان نویسی از صفر تا صد است و به پیچیدگی‌ها و اصطلاحات خاص نقد و تحلیل کاری ندارد و  تلاش آن این است که خواننده را به ابزار‌های مفهومی اساسی برای تحلیل، تفسیر و درک داستان‌ها مجهز کند.

 

داستان نویس نوجوان
نویسنده و گردآورنده: گلناز تقوائی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط:
وضعیت حق نشر:

وضعیت حق نشر:

حق نشر این اثر برای مجله داستان نویس نوجوان محفوظ است.