اطلاعیه: بسیاری از بخش‌ها و امکانات وب‌سایت داستان نویس نوجوان در حال بازطراحی هستند و قابلیت دسترسی به آن‌ها وجود ندارد. برای اطلاع بیشتر از وضعیت این نگارش، بر روی علامت تعجب عبارت نسخه آزمایشی کلیک نمایید.

داستان نویس نوجوان

نسخه آزمایشی

نسخه ۱.۰: رونمایی از نسخه آزمایشی داستان نویس نوجوان

نسخه ۱.۱: معرفی مسابقه تابستانی ۱۴۰۳ و تغییرات جرئی دیگر

نسخه ۱.۲: انتشار نسخه جدید صفحه اصلی مجله داستان نویس نوجوان

نگارش 1.31
7 آبان 1403

نکته‌هایی برای بهتر نوشتن

تاریخ انتشار:

12 فروردین 1402

زمان تخمینی مطالعه:

3 دقیقه

گلناز تقوائی

نویسنده در مجله داستان نویس نوجوان
  • نوشتن خوب به معنای به یاد آوردن جزئیات است. اکثر مردم می‌خواهند فراموش کنند. چیزهایی را که دردناک یا شوم آور یا احمقانه هستند را فراموش نکنید؛ بلکه آن را تبدیل به داستانی کنید که حقیقت را می‌گوید.
  • هیچ قانونی درمورد نحوه نوشتن داستان وجود ندارد. گاهی نوشتن کار راحت و کاملی است و گاهی مثل شکافتن یک تخته سنگ و منفجر کردن آن با باروت است.
  • همیشه ترسناک‌ترین لحظه، درست لحظه قبل از شروع است؛ بعداز آن همه چیز فقط بهتر می‌شود.
  • همه چیز در زندگی قابل نوشتن است؛ اگر که شجاعت لازم برای این کار و تخیل کافی برای ادای آن را داشته باشید. بدترین دشمن خلاقیت شک کردن به خود است.
  • گاهی ممکن است سرنوشت یک ایده تا مدت‌های مدیدی نامعلوم باشد؛ حتی ممکن است زمان زیادی از ایده‌ای که در گوشه‌ای از دفترتان نوشته بودید گذشته باشد و به کارتان نیاید. اما گاهی اتفاق می‌افتد که همان ایده در ذهن پرورش می‌یابد، درحالیکه شما به آن توجه نمی‌کردید و همین ایده قدیمی باعث نگارش داستان ارزشمند برای شما می‌شود.
  • آگاهی از نوشتن مثل خود نوشتن است و با حرف و حدیث به دست نمی‌آید. باید از تجربه‌های نویسندگان دیگر استفاده کرد و مدام درحال به دست آوردن تجربه بود. آگاهی هم یک حالت و احساس شمی و شهودی نیست و از آسمان غیب فرود نمی‌آید؛ بلکه نوعی بارش ذهنی است که آن هم در نگارش خلاق اتفاق می‌افتد.
  • نویسندگان اغلب باید در جزئیات دقیق باشند و جزئیات را بگویند تا با آن حقیقتی که از آن حرف می‌زنند، خواننده را متقاعد کنند. آشنایی با جزئیات و دقت به آنها از اصول مهم نویسندگی است. هر قدر نوشته عینی‌تر باشد، فضاسازی بهتری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. بنابراین به کارگیری توصیفات بیشتر در نوشته کمک به فراگیری بهتر مخاطبان خواهد کرد.
  • نوشتن ذوق و قریحه می‌طلبد، نیاز به تسلط کامل بر قواعد دستوری دارد. چشمی تیزبین می‌خواهد که از رویدادها عکس برداری کند؛ گوشی دقیق لازم دارد که گفتگوها را به ثبت برساند و قدرت خلاقانه‌ای که داستانی بیافریند. تنها آموختن حروف الفبا و داشتن قلم و کاغذ برای داستان نویسی کافی نیست.
  • سه راهکار مهم در حرفه‌ای شدن در نوشتن عبارتنداز: ۱- مطالعه آثار بزرگان. ۲- دقیق مشاهده کردن اطراف: به محض اینکه ایده نوشتن داستان در مقابلتان قرار گرفت تا آن را به واژه تبدیل کنید، به راحتی در دامنه تعهد نگارش آن غرق خواهید شد. ۳- رویا پردازی: رویا پردازی می‌تواند شما را در پیوند خوردن با احساسات و افکارتان یاری رساند؛ رویا پردازی منبع تمامی نوشته‌های خوب و بد است.
  • وقتی به مدت طولانی به ماه فکر کردی، زندگی‌ات سراسر ماه می‌شود. وقتی تنها اندیشه‌ات نویسندگی باشد، نوشتن سرلوحه زندگی‌ات می‌شود.
  • نویسنده موجودی غریب، مخالف خوان و معنی ناپذیر است. نوشتن دَم فروبستن و حرف نزدن است نوشتن نعره بی‌صداست. نویسنده فروبسته دَم است؛ بیشتر گوش می‌دهد و کمتر حرف می‌زند.
  • وظیفه نویسنده این است که تعالی ببخشد، بگستراند و نیرو ببخشد.
  • اصالت نویسنده نه در سبک و شیوه، بلکه در نحوه تفکر و اعتقادات اوست.

مطالب مرتبط

لیام اُفلاهرتی

13 شهریور 1399

هانس کریستین آندرسن

1 بهمن 1400

ژول ورن

13 شهریور 1399

دیدگاه‌ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *