اطلاعیه: بسیاری از بخش‌ها و امکانات وب‌سایت داستان نویس نوجوان در حال بازطراحی هستند و قابلیت دسترسی به آن‌ها وجود ندارد. برای اطلاع بیشتر از وضعیت این نگارش، بر روی علامت تعجب عبارت نسخه آزمایشی کلیک نمایید.

نسخه آزمایشی

نسخه ۱.۰: رونمایی از نسخه آزمایشی داستان نویس نوجوان

نسخه ۱.۱: معرفی مسابقه تابستانی ۱۴۰۳ و تغییرات جرئی دیگر

نسخه ۱.۲: انتشار نسخه جدید صفحه اصلی مجله داستان نویس نوجوان

نگارش 1.24
17 شهریور 1403

چگونه برای شخصیت داستان اسم انتخاب کنیم؟

تاریخ انتشار:

18 مهر 1401

زمان تخمینی مطالعه:

3 دقیقه

آذر فیروزی راد

نویسنده در مجله داستان نویس نوجوان

نامگذاری شخصیت داستان از موارد مهمی به‌شمار می‌آید که می‌تواند خواننده را به داستان جذب کند. هرچه اسم به شخصیت و اعمال و رفتارش بیشتر مرتبط باشد، بر جذابیت داستان افزوده می‌شود. در ادامه، نکاتی برای انتخاب نام مناسب برای شخصیت‌های داستانتان معرفی می‌کنیم:

  1. هماهنگی با شخصیت: اسم باید با شخصیت داستان هماهنگی داشته باشد.
  2. ماندگاری در ذهن: اسمی باشد که در ذهن‌ها بماند.
  3. یادآور داستان: ورد زبان و یادآور داستان باشد.
  4. تنوع در نام‌ها: می‌توانید هم از اسامی کوتاه استفاده کنید و هم از اسامی بلند. اضافه کردن نام خانوادگی، پسوند و پیشوند را نیز در نظر داشته باشید.
  5. تلفظ و بیان اسم: برخی اسم‌ها تلفظ‌شان نشان‌دهنده شخصیت است. مثلاً بعضی اسامی بیشتر مخصوص افراد خشک هستند و برخی دیگر افراد سالخورده را تداعی می‌کنند.
  6. استفاده از اسم واقعی و مستعار: انتخاب اسم واقعی و اسم مستعار برای شخصیت می‌تواند گمراه‌کننده باشد، اما اگر هنرمندانه انجام شود، به تقویت روایت کمک خواهد کرد.
  7. تحقیق درباره ریشه اسامی: اگر قصد دارید از اسمی واقعی استفاده کنید، معنا و ریشه اسامی را جستجو کنید تا نامی که با شخصیتتان همخوانی دارد را پیدا کنید.
  8. تناسب نام با داستان: ژانر داستان، زمان وقوع و خصوصیات شخصیت‌ها را در نظر بگیرید. برخی اسامی در زمان‌های خاصی از تاریخ وجود نداشته‌اند.
  9. استفاده از منابع مختلف: از کتاب‌هایی که نام نوزاد پیشنهاد می‌کنند، استفاده کنید اما از انتخاب نام‌هایی که با یک حرف شروع می‌شوند خودداری کنید.
  10. ایده‌گیری از دفترچه تلفن: اگر به دفترچه تلفن دسترسی دارید، می‌توانید از آن هم برای ایده گرفتن استفاده کنید.
  11. عدم محدودیت: خود را به اسامی واقعی و معنادار محدود نکنید. نام‌های خلاقانه مانند «تام مارولو ریدل» در هری پاتر نیز می‌توانند جذاب باشند.
  12. الهام‌گیری: نام افراد معروف را ترکیب کنید یا از اشیا و اماکن الهام بگیرید، اما حواستان باشد که آن اسم قبلاً جای دیگری استفاده نشده باشد.
  13. بلند تکرار کردن: نام انتخابی را بلند تکرار کنید. آیا خوب به نظر می‌رسد؟ تلفظش آسان است؟ از دیگران هم بازخورد بگیرید.
  14. بازخورد گرفتن: از دوستان و اطرافیانتان درباره نام انتخابی بازخورد بگیرید، چون آنها برداشت تازه‌ای از نام شخصیت خواهند داشت.
  15. خلاقیت در نامگذاری: از خلاقیت و نوآوری نترسید. این داستان شماست و می‌توانید نام‌هایی انتخاب کنید که کمی متفاوت باشند.
  16. اجتناب از نام‌های مشهور: از به‌کار بردن نام شخصیت‌های مشهور کتاب‌های دیگر خودداری کنید.
  17. ارزیابی مجدد: در نهایت، نام شخصیت را دوباره ارزیابی کنید. حتی در طول ویرایش داستان، می‌توانید نام شخصیت را تغییر داده و انتخاب بهتری داشته باشید.

مطالب مرتبط

سیمین دانشور

13 شهریور 1399

جهان هولوگرافیک (مایکل تالبوت)

8 فروردین 1402

یوکیو میشیما

13 شهریور 1399

دیدگاه‌ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند. *