رویداد آنلاین و رایگان داستان نویسی و رعایت اصول نویسندگی - پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۲۰

صادق هدایت

منتشر شده توسط:

در زندگی زخمهایی هست که مثل خوره روح را آهسته در انزوا میخورد و میتراشد. صادق هدایت

صادق هدایت متولد ۲۸ بهمن ۱۲۸۱ در تهران می‌باشد، او یکی از بزرگترین نویسندگان، مترجمان، روشنفکران، محققان و منتقدان ایران و جهان است؛ از آنجاکه داستان‌های او تاثیر عمیقی بر روی جریان روشنفکری ایران گذاشت وی را پدر ادبیات مدرن ایران نام نهاده‌اند. صادق هدایت نویسنده‌ای از جنس آینده بود، گویی از صدها سال به گذشته سفر کرده بود تا حقیقت تاریک زندگی را با قلمی بی‌پروا و گاه طنزی زهرآلود بازتاب دهد. او در اکثر آثار خود جملاتی آورده که فارغ از ارتباط موضوع داستان، خود معنا و مفهوم مستقل و فوق‌العاده زیبا و عمیقی دارد. اصولا نوشته‌های این نویسنده بسیار دلنشین، تفکرانگیز، اعجاب‌آور و دارای چنان مفاهیم پُردامنه‌ای هستند که شاید مخاطب مدت‌ها به آنها بیندیشد و در نزد خود آنها را در معرض گونه‌ای پژوهش درونی قرار بدهد. صادق هدایت انسانی راستگو و درستکار، صریح و وفادار، جسور و بی‌باک، تابوشکن، میهن‌پرست، ضد دین، واقع‌بین، منطقی و تنها و چه‌قدر تنها بود؛ او از نسل خودش جلوتر بود و درمیان جماعتی خرافی با سطح درک پایین زندگی می‌کرد.

صادق هدایت یکی از خلاق‌ترین و بزرگترین نویسندگان معاصر ایران محسوب می‌شود. او سازنده اصلی ادبیات داستانی نوین، نقد ادبی و نخستین مترجم آثار نویسندگان نوآور اروپایی در ایران به شمار می‌رود که به عنوان روشنفکری مستقل، خلاق و نوآور نقش مهمی را در تکوین ادبیات داستانی فارسی ایفا کرد. بی‌شک او یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار به شمار می‌رود که نقش موثری در ادبیات معاصر ایران داشته و توانسته است محبوب دل‌ها شود چراکه تاثیرگذاری او در ادبیات باعث اثبات این ادعا می‌شود.

 

 

صادق هدایت از پاسداران فرهنگ ایران در دوره جدید است؛ او نه فقط در زمینه داستان و نمایشنامه نویسی ورق‌های زرینی به دفتر ادبیات افزوده، بلکه در زمینه مقاله نویسی، پژوهش ادبی، جمع‌آوری فرهنگ عوام،‌ زبان شناسی، ترجمه آثار زبان پهلوی، ادبیات غرب و… نیز گام‌های بلندی برداشته است. صادق هدایت مرد فرهنگ است؛ او پنجه‌های خود را در چشمه‌سار فرهنگ کهن فروبرد و گوهر گرانبهای هنری را به دست آورد و به دیگران هدیه کرد. او تسلیم گذاشته نیست بله گذاشته را بازسازی می‌کند و به فضای زندگانی امروز می‌آورد. ایران را دوست می‌دارد و برای این دوستی مزدی نمی‌طلبد. او مردی ادیب و فاضل بود و تحقیقاتش در زمینه فولکلور فارسی در زمان حیاتش به اندازه داستان‌هایش برای او شهرت به ارمغان آورد. با ادبیات کلاسیک فارسی به خوبی آشنا بود و انعکاسش را می‌توان در تحقیق‌های او درباره خیام و… دید.

صادق هدایت به همراه بزرگ علوی، مجتبی مینوی و مسعود فرزاد گروه ربعه را تشکیل دادند که هدف از تشکیل این گروه را ایجاد روحی تازه در ادبیات عنوان کرده‌اند. او از شهرت و بلندآوازگی سخت نفرت داشت و هرگز نمی‌خواست بر سر زبان‌ها بیفتد تا مگر از کُنج وارستگی و انزوا بیرون بیاید. در تاریخ ادبیات فارسی نام صادق هدایت با مرگ، خودکشی و بوف‌ کور گره خورده است؛ او آگاه‌ترین روشنفکر در زمان خود بود. او از مرگی می‌نوشت که زندگی بود، مرگی که سراسر تاریخ اجتماعی ما را دربرگرفته است. مرگی که این نویسنده از آن سخن می‌گوید در فهم و آگاهی ما ریشه دارد.  صادق هدایت وجدان بیدار روزگار ماست؛ مهمترین ویژگی او فاصله نداشتن از انسان معاصر است. آثار او کلام واقعی انسان در یک دوره مشخص از تاریخ است. درواقع این صادق هدایت بود که با زبان قصه یک دوره از زبان آدمی را به نمایش گذاشت و حاجت تاریخ و ادب و انسان‌ها را برآورده ساخت. او بر نویسندگان پس از خود تاثیر بسیار گذاشت و اساس نوول نویسی را مهندسی کرد.

 


معرفی آثار:
صادق هدایت خالق آثار بسیاری است که برخی از آنها تحت عنوان کتاب و برخی دیگر در روزنامه‌ها و مجلات انتشار یافته‌اند. آثار او اغلب دارای درونمایه‌ای انتقادی است که با زبانی ساده، تلخ، زهرآگین و گاه طنزآلود نوشته شده‌اند. با این حال نثر وی لایه‌های پنهان بسیاری دارد که مخاطب را درون خود فرومی‌برد. این نویسنده اصولا در آثار خود اعم از داستان، نمایشنامه یا فولکلور دارای سبک جدیدی است که باید آن را مکتب صادق نامید. صادق هدایت بیش از ۴۰ داستان، ۳ نمایشنامه، تعدادی مقاله درباره فرهنگ توده، مطالعاتی درباره خیام و کافکا، پژوهش‌ها و ترجمه‌هایی درخصوص زبان پهلوی از خود برجای گذاشته است. البته این را هم باید افزود که این نویسنده نقاش ماهری نیز بود؛ یکی از نقاشی‌های معروف او آهوی تنهاست که روی کتاب‌های او در انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.
مهمترین و برجسته‌ترین اثر داستانی صادق هدایت بوف کور است. این اثر نخستین رمان مدرن و یکی از بزرگترین آثار ادبی فارسی به شمار می‌رود. نویسنده بوف کور ابتدا اثر درخشان خود را در هند با ۵۰ نسخه به چاپ رساند و بعدها در ایران نیز منتشر شد. بوف کور اثری نمادین و از محتوای عمیقی برخوردار است که با انواع تحلیل‌ها قابل بحث و بررسی است.
این نویسنده روشنفکر به جز بوف کور آثار ارزشمند دیگری دارد مانند: مرگ، فواید گیاه خواری، انسان و حیوان، زنده به گور، پروین دختر ساسان، اوسانه، سایه مغول، اصفهان نصف جهان، سه قطره خون، سایه روشن، توپ مرواری، نیرنگستان، علویه خانم و ولنگاری، ترانه‌های خیام، مازیار، وغ‌ وغ ساهاب، سگ ولگرد، کارنامه اردشیر بابکان، حاجی آقا، افسانه آفرینش و….

 

 

صادق هدایت در فرانسه در روز ۹ آوریل ۱۹۵۱/ ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ درحالی بدرود حیات گفت که شیر گاز را بر روی خود گشوده و روی پتویی در کف آشپزخانه دراز کشیده بود. او درحالی با چهره‌ای آرام به خواب ابدی فرورفته بود که به جز خاکستر آثار منتشر نشده‌اش و یادداشتی کوچک چیزی از خود باقی نگذاشت. متن آخرین نوشته این نویسنده بدین شرح است: دیدار به قیامت ما رفتیم و دل شما را شکستیم همین.

صادق هدایت همچون نوشته‌ای مرموز است که نمی‌توان به راحتی او را فهمید؛ بنابراین علت مرگ او را نیز نمی‌توان به راحتی تشخیص داد اما بعضی از دوستان وی علل مرگ او را چنین نوشته‌اند: عدم بازگشت به ایران، مشکلات مالی، دوستی که به شدت بیمار است، مشکلات اقامت در فرانسه و…

اکنون بیش از ۷۰ سال از جاودانه شدن صادق هدایت می‌گذرد اما هنوز سایه او بر سر داستان‌‌های مدرن فارسی گسترده است. این نویسنده روشنفکر انسانی حساس بود که ماهیت افکار و رنج‌هایش به مراتب از یک محدوده زمانی و مکانی خاص آنسوتر می‌رفت. او تا وقتی که زنده بود به ندرت با تفاهم روبه‌رو میشد و از بابت آنچه بود، آنچه کرد و آنچه به خاطرش رنج برد، به ندرت از او تقدیر شد. این پژوهشگر زندگی غم‌انگیزی داشت ولیکن میراث بزرگی از خود برجای نهاد. شاید زندگی او بهایی بود که برای توفیق آثارش پرداخته میشد.

نام و یادش زمزمه نیمه شب مستان

 

نویسنده و گردآورنده: گلناز تقوائی
داستان نویس نوجوان

خورخه لوئیس بورخس

6 فروردین 1402

انوره دو بالزاک

13 شهریور 1399

لئو تولستوی

13 شهریور 1399

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط:
وضعیت حق نشر:

وضعیت حق نشر:

حق نشر این اثر برای مجله داستان نویس نوجوان محفوظ است.