رویداد آنلاین و رایگان داستان نویسی و رعایت اصول نویسندگی - پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۲۰

استن لی

منتشر شده توسط:

استن لی، با نام اصلی استنلی مارتین لیبر، در ۲۸ دسامبر ۱۹۲۲ در نیویورک ایالات متحده آمریکا در یک خانواده مهاجر یهودی اهل رومانی به دنیا آمد. او نویسنده کتاب‌های کمیک آمریکایی است که بیشتر به خاطر همکاری با شرکت مارول کامیکس شناخته شده است. از میان صدها شخصیت و تیمی که او در خلق آن‌ها کمک کرد می‌توان به چهار شگفت‌انگیز، مرد عنکبوتی، انتقام‌جویان و مردان ایکس اشاره کرد.
زندگی اولیه و نقش او در مارول کامیکس
لیبر پس از اینکه در شانزده سالگی از دبیرستان فارغ التحصیل شد به عنوان دستیار هیئت تحریریه در مجله تایملی کمیک استخدام شد و در سال ۱۹۴۲ به سمت سردبیری ارتقا یافت.
در آن زمان او شروع به نوشتن فیلمنامه‌های کمیک برای مجله تایملی با نام مستعار استن لی کرد، نامی که در نهایت به نام قانونی او تبدیل شد.
در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ لی چندین مجموعه کمیک از جمله به نام‌های:
The Witness، The Destroyer، Jack Frost، Whizzer و Black Marvel را ساخت. این کتاب‌ها به فهرستی از سریال‌های موفق پیوستند که شامل هالک شگفت‌انگیز نیز می‌شد. لی و کربی با ساختن The X-Men در سال ۱۹۶۳ برنده دیگری را به گروه اضافه کردند.
یک سال بعد لی و هنرمند استیو دیتکو مرد عنکبوتی را خلق کردند. لی، کربی و دیتکو یک گردش کار مشترک را اتخاذ کردند که به عنوان “روش مارول” شناخته شد. این تکنیک به هنرمندان به طور قابل توجهی ورودی بیشتری در طرح داستان داد و به مارول اجازه داد تا محتوای جدید را با سرعت سرگیجه‌آوری تولید کند. او و جک کربی در سال ۱۹۶۱ “چهار موجود شگفت انگیز” را خلق کردند. همان سال نشریات “تایملی” به “مارول” تغییر نام داد، زمانی که عصر طلایی کتاب های مصور موسوم به کمیک شروع شده بود. موضوع داستان در مورد چهار فضانورد بود که پس از یک حادثه کیهانی به قدرت‌های فوق‌العاده دست یافتند.
ویژگی بارز قهرمانان کمیک لی این است که قدرت‌های مافوق بشری را با ناامنی‌ها و احساس انسانی ترکیب میکند.
لی در سن ۴۰ سالگی تصمیم گرفت این حرفه را کنار بگذارد اما همسرش جوئن او را تشویق کرد در آخرین اثرش شخصیت‌هایی که همیشه آرزویش را داشت خلق کند.
مارول به پیشرفت خود ادامه داد و در سال ۱۹۷۲ لی ناشر و مدیر تحریریه گروه شد.

اقتباس‌های فیلم بر اساس مجموعه‌هایی که لی ساخته بود بسیار موفق بودند. X-Men (2000) و Spider-Man (2002) حق امتیاز پرفروشی را راه اندازی کردند که میلیاردها دلار درآمد گیشه در سراسر جهان به دست آورد.
دیگر ساخته‌های لی که مورد اقبال هالیوود قرار گرفتند: Daredevil (2003)، هالک (۲۰۰۳) و Iron Man (2008) است. لی اغلب در نقش‌های کوتاه در آن فیلم‌ها ظاهر می‌شد، سنتی که پس از خرید مارول توسط دیزنی در سال ۲۰۰۹ ادامه یافت.
از جمله فیلم‌هایی که بر اساس ساخته‌های لی-کربی بعداً ساخته شد: ثور (۲۰۱۱)، انتقام‌جویان (۲۰۱۲) و مرد مورچه‌ای (۲۰۱۵) را می‌توان نام برد.
در نوامبر ۲۰۰۲ لی پس از عدم دریافت سود از اولین فیلم مرد عنکبوتی، ده میلیون دلار علیه مارول شکایت کرد و در سال ۲۰۰۵ دادگاه به نفع لی رای داد.
لی علاوه بر کارهایش در رسانه های دیگر، کتاب هایی درباره کمیک و زندگی خود نوشت. آثار منتشر شده او عبارتند از Origins of Marvel Comics (1974)، Excelsior!: The Amazing Life of Stan Lee (2002) و Stan Lee and the Rise and Fall of the American Comic Book (2003). در سال ۲۰۰۸ به او مدال ملی هنر اعطا شد.
با این حال، پس از این موفقیت اولیه، این شرکت با چندین پرونده قضایی و اتهامات فساد مواجه شد. در فوریه ۲۰۰۱ شرکت اعلام ورشکستگی کرد. شرکا شرکت را در سال ۲۰۱۷ فروختند.
در نهایت نقش او در مارول به عنوان رئیس بازنشسته تبدیل شد. شرکت جدید لی با اولین پروژه خود، یک سریال آنلاین متحرک به نام ۷th Portal، که بیگانگانی را که از طریق «هفتمین پورتال» – اینترنت – وارد زمین می‌شوند، به خوبی عمل کرد.
کار و مشارکت بعدی لی در دنیای سینمایی مارول پس از نزدیک به شصت سال کار برای مارول به عنوان رسمی، پیگیری پروژه های دیگر بود و در سال ۱۹۹۹ او Stan Lee Media، یک شرکت سرگرمی اینترنتی را که بر اساس خلاقیت‌هایش ساخته شده بود، تشکیل داد.

او سال‌ها داستان های مصور ساده عمدتاً با موضوع جنایی، ترسناک و وسترن را برای خوانندگان جوان تولید می‌کرد. بسیاری از شخصیت‌های آفریده شرکت “مارول” در دوران خود عرف شکن بودند. از جمله “بلک پنتر” (پلنگ سیاه) اولین ابرقهرمان سیاهپوست بود که در آمریکا مطرح می‌شد. او در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۸ در لس آنجلس، کالیفرنیا درگذشت.

بزرگ علوی

13 شهریور 1399

صادق چوبک

18 مهر 1401

چگونه بهتر بنویسیم؟

6 آبان 1401

یوناس یوناسن

27 آذر 1401

اسکار وایلد

13 شهریور 1399

محمد علی جمالزاده

13 شهریور 1399

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر وضعیت حق نشر:

وضعیت حق نشر:

حق نشر این اثر برای مجله داستان نویس نوجوان محفوظ است.