داستان نویس نوجوان ۷ ساله شد!🎉 ۶۵٪ تخفیف ثبت نام در دوره جامع آموزش داستان نویسی آغاز شد. این فرصت را از دست ندهید.

چرا نماز می خونیم؟

نویسنده: رضا محرر

«… أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری » ( نماز را برای یاد من بپا دار )

سلام 🖐 اسم من دانا هست . من هم مثل شما یه نوجوان فعال و بازیگوشم که دوست دارم در کنار بازیگوشیم ، بیش‌تر بدونم و به دانستنی هام بیافزایم . توی این دوران ، یعنی‌ نوجوانی همه چیز برای‌ ما فلسفی‌ هست ؛ دوست داری بدونی دلیل هر کار و هر چیز چیه ! یعنی‌ مثلا آرزو چیه یا مفهوم‌ آزادی یعنی‌ چی ؟
در کنار این بروز رسانی جدید که توی دوران نوجوانی برامون پیش میاد ، یه سیستم عامل همیشگی هست که هیچ جوره نمیشه تغییرش داد . اونم اینه که ما ، منظور از ما یعنی همه ی انسانها ، با دلیل‌ و علت کار های خودمون رو انجام میدیم ؛ حتی اونی که کاری انجام نمیده هم در حقیقت برای خودش دلیلی‌ داره که خب به ما مربوط نیست . خلاصه خیلی جنتلمن بخوام توضیح بدم :《 نیّت ، انسان را به پیش می برد 》زیر دیپلم یعنی‌ قصدت برای انجام هر کار چیه😁 ؟ ! . در کل سرتون رو درد نمیارم ، موضوعی که قراره در موردش با شما صحبت کنم یکی از اعمال روزانه ی هست که بر ما مسلمونا واجب شده ، یعنی 《 نماز 》.
خب خیلی خوبه ما بدونیم اصلا چرا نماز می خونیم ؟
چرا اصلا باید نماز رو هر روز بخونیم و برای چی واجبه که حتما انجامش بدیم . یه ضرب المثل قدیمی هست که میگه دور دست ها به تو می فهماند که چه چیز به تو نزدیک است . این ضرب المثل خیلی به کارمون نمیاد ولی یه نکته ی ریزی داره ! بچه ها ، بهتره نگاه خودمون رو عمیق تر کنیم ؛ همه ی ما مخلوق هستیم ، از خزنده ، چرنده ، درنده ، پرنده تا بشر دوپا و جن و پری همه و همه مخلوق هستیم یعنی‌ خلق شدیم ، پس نیازمند یک خالق هستیم و این خالق یکتا ، خدا هست . خدا همه‌ی موجودات رو با دلیل‌ و حکمت آفریده . پس همون طور که آفرینش با علت بود
هر کار و عمل‌ در کل هر چیزی علتی داره . برای‌ مثال : ما شب ها می خوابیم تا صبح پر انرژی باشیم . یا روزی حداقل سه مرتبه غذا می خوریم تا بدنمون بتونه سوخت و ساز کنه . پس هر کاری علت خودش رو داره و نماز هم استثنا نیست ! . ما نماز می خونیم چون یه علتی داره ، ولی خب این علت چیه ؟ . خداوند در قرآن کریم می فرماید :  «… أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری »  ( نماز را برای یاد من بپا دار ) . نماز خوندن آثار و برکات زیادی داره ولی به نظرم علت نماز خوندن اینه که ما به یاد خدا باشیم . بچه ها ما تا زمانی که خدا رو نشناسیم نمی تونیم به یادش باشیم . پس بهتره اول از همه خدا رو بشناسیم ! . بهترین راه برای شناخت خداوند مراجعه به کتاب خدا یعنی قرآن‌ مجید و سخنان و کردار پیامبران (علیهم‌السلام) و امامان (علیهم‌السلام)  و همچنین تفکر در آیات‌ و نشانه های خداوند . حالا آیات‌ و نشانه های خداوند چی ها هستن ؟ پس گوش کن که بهتون بگم ؛ یکی از بزرگترین آیات‌ قدرت خداوند خود ما 《انسان ها》 هستیم . آیا تا بحال به خودمون دقت‌ کردیم ؟ به ساز و کار بدنمون مثل چرخش خون ، نفس کشیدن ، راه‌ رفتن ، نگاه کردن یا خیلی چیزهای دیگه . حالا اینا مربوط به بدن ما هست برخی ویژگی ها درون ما وجود داره که خیلی جالبه تره ! مثل قدرت تصمیم گیری ، یا اندیشدن و حتی دوست داشتن ! . همه ی اینا به امر خدا آفریده شدن و در وجود ما قرار گرفتن و مهم تر اینه که ما فقط یکی از چندین مخلوق بی شمار خداوند یکتا هستیم . پس نتیجه می گیریم خدای یگانه ، دانا ، توانا ، حکیم ، عادل ، مهربان ،… بزرگ و بی همتاست . ما نمی تونیم خداوند رو تصور یا توصیف کنیم. خداوند برتر از توصیف و تصورماست. اما می تونیم با خداوند ارتباط بگیریم ، از او کمک بخوایم یا به خاطر نعمت های که‌ به‌ ما بخشیده از او سپاس گذاری کنیم. پس زمانی که خداوند رو شناختیم می تونیم به یادش باشیم و او را عبادت کنیم . موقعی که ما برای یاد خدا نماز می خونیم به سمت مسیر درست زندگی سوق داده می شیم. حالا چجوری ؟! زمانی که انسان برای یاد خدا نماز میخونه خود به خود از بدی و گناه دور میشه و به سمت خدا نزدیک میشه ؛ چون خوندن نماز ارتباط ما با خدا رو قوی می کنه و مداومت همیشگی این کار باعث میشه با خدا اُنس بگیریم . پس کسی که با خدا اُنس بگیره دوست داره آن‌ گونه باشه که خداوند می پسنده ، پس از کارهای که خدا دوست نداره دوری می کنه و به سمت کارهای خوب پیش می ره ! . نماز خوندن یه موهبت دیگه هم داره و اون اینه که انسان به واسطه نماز و نزدیکی به خدا می تونه عشق حقیقی رو درک کنه ! عشقی که شاعرانی مثل مولانا و عطار در موردش بیت های بسیاری سرودند و فیلسوفانی مثل ملاصدرا و ابن‌ سینا ازش حرف زدند و در موردش فکر کردن ؛ این عشق ، عشق به خداست ❤️
رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند
بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت…
“سعدی”
پس میشه گفت یکی از دلایل اصلی نماز خواندن رو با هم دیگه یاد گرفتیم . البته دوست های من یادتون باشه که نماز رو باید برای خدا بخونیم نه چیز دیگه ی ! در این صورت هست که به آثار و برکات نماز دست پیدا می کنیم . رسول اکرم صلى الله علیه و آله :

اَلصَّلاةُ مِن شَرائِعِ الدّینِ وَ فیها مَ
رضاةُ الرَّبِّ عَز َّوَ جَلَّ وَ هِىَ مِنهاجُ النبیاءِ وَ لِلمُصَلّى حُبُّ المَلائِکَةِ وَ هُدىً و ایمانٌ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ بَرَکَةٌ فِى الرِّزقِ؛

نماز، از آیین هاى دین است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پیامبران است. براى نمازگزار، محبت فرشتگان، هدایت، ایمان، نور معرفت و برکت در روزى است.

خصال ص ۵۲۲، ح ۱۱

با این حدیث زیبا از پیامبر خدا (ص) حال فهمیدیم که نماز چقدر عمل بزرگی است. پس به نظرم دیگه بهتره دست بجنبونیم و نمازهامون رو سر موقع و همیشه بخونیم تا از خدا دور نشیم . البته تا قبل از اینکه یادم بره بهتره بگم که من فقط نظر خودم بهتون توضیح دادم و پیشنهاد می کنم برای پی بردن به عظمت این عمل واجب و توضیح شفاف تر ، به کتاب خدا یعنی قرآن‌ کریم و احادیث پیامبران و امامان (علیهم‌السلام ) و سخنان عالمان دین مراجعه‌ کنید .
خب دیگه خداحافظ ، به امید دیدار دوباره 🖐😉

 

* این نثر ادبی بدون هیچ ویرایش و تغییری و کاملا مطابق متن ارسال شده توسط نویسنده می باشد.

نویسنده: رضا محرر
تصویر وضعیت حق نشر:

وضعیت حق نشر:

حق نشر این نوشته برای داستان نویس نوجوان و نویسنده آن محفوظ است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *