رویداد آنلاین و رایگان داستان نویسی و رعایت اصول نویسندگی - پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۲۰

کلاس موسیقی

نویسنده: گلناز تقوائی

امسال تابستان برایم حال و هوای دیگری داشت؛ امسال تصمیم گرفتم به جای اینکه وقتم را به بطالت بگذرانم، به کلاس موسیقی بروم. علاقة عجیبی به موسیقی دارم و همین علاقه باعث شد در یکی از این کلاس‌ها ثبت‌نام بکنم. اولین روزی که وارد کلاس شدم را هرگز فراموش نمی‌کنم. در این کلاس پنج شاگرد وجود داشت و ما قرار بود کنار هم علم نواختن بیاموزیم. کلاس ما استاد خبره‌ای داشت که هر کسی که شاگرد او بود، وی را به نیکی می‌ستود و با دید احترام می‌نگریست.

در کلاس نشسته بودیم که استاد با کت‌وشلوار مشکی وارد شد. بلند قامت و خوش هیکل، خوشتیپ و خوش سیما بود. پیراهن سفیدی بر تن داشت؛ کیف سیاهش را روی میز گذاشت و با شاگردان احوال پرسی کرد. هنگامی که از اهداف برگزاری کلاس برای ما می‌گفت، با چشمان درشتش تک شاگردان را می‌نگریست. چشمان میشی رنگی که زیر چتر ابروی پهنش جلوة دیگری به صورت لاغر و کشیده‌اش داده بود. بعد از اندکی سکوت، چندین کاغذ از کیفش بیرون آورد و روی میز گذاشت، سپس از ما خواست مطالبی که می‌گوید را بنویسیم و به دقت بیاموزیم.

نگاهی به کاغذهای روی میز کرد و لب‌های کوچکش گویای مطالبی در خصوص ابزار موسیقی شد. قلم و کاغذ درآوردم. از روی صندلی بلند شد و موهای مورب چشم راستش را مانع خواندن مطالب میشد کنار زد و درحالیکه در بین ما قدم میزد با صدای آرامی شروع به تدریس کرد:« مبحث امروز ما آشنایی با ابزار موسیقی است. تعریف موسیقی و تاریخچة آن: موسیقی از زمان‌های بسیار دور و همزمان با حرف زدن انسان آغاز شد و تا به امروز در حالات مختلفی شنیده شده است. نام بعضی از ابزار موسیقی: ۱- پیانو: این ساز از محبوب‌ترین سازهای جهان است و به عنوان مادر سازها از آن یاد می‌شود. ۲- ویولن: از زیباترین سازهای حال حاضر است، این ساز صدای بااحساسی تولید می‌کند؛ از ویولن به عنوان ساز جادویی یاد می‌شود، چراکه این توانایی را دارد که صدای خاص و جادویی تولید بکند. ۳- گیتار: گیتار از انواع سازهای زهی است. این ساز به کمک ارتعاش سیم‌ها صدای مورد نظر را ایجاد می‌کند که این ارتعاش به کمک انگشتان دست و یا پیک صورت می‌پذیرد. گیتار چندین سبک دارد مثل پاپ، کلاسیک، راک و غیره که امروزه بیشتر با پاپ سروکار داریم. گیتار شش سیم دارد که عبارت‌اند‌از می سی سل ر لا می که مخفف این شش سیم چنین می‌شود‌: ملا رسول سیمی. اسامی آکوردهای پاپ: ر ماژور، لا هفتم، می ماژور، می مینور، سی دیمینیش. آکورد را با دست چپ و ریتم را با دست راست می‌گیرند. ۴- سه‌تار: این ساز به کمک انگشتان دست راست نواخته می‌شود، چهار سیم دارد؛ سیم‌های به کار رفته در ساز سه‌تار از جنس فولاد و برنج هستند. ۵- سنتور: نوعی ساز ایرانی است که در گروه سازهای زهی کوبه‌ای قرار دارد؛ این ساز به کمک زخمه نواخته می‌شود و صدای دلنشینی دارد. ۶- نی: از سازهای ایرانی است که در حالت طبیعی از گیاه نی ساخته می‌شود. نی پنج سوراخ در بخش جلو و یک سوراخ در بخش عقب دارد که توسط انگشتان کنترل می‌شود تا با انتخاب مسیر خروج هوای دمیده شده در نی صدای دلنشینی از این ساز پخش شود. بسیار خب مطلب جلسة اول تا همینجا کافی است؛ فعلاً دو سه جلسة اول شما رو با انواع ساز آشنا می‌کنیم و بعدهم به صورت عملی نواختن این سازها رو آموزش خواهیم داد».

استاد دفترش را روی میز گذاشت و گفت:« اگه موافق باشید می‌خوام با گیتار براتون ساز بزنم». همگی لبخند زدیم و مشتاقانه منتظر نواختن گیتار توسط استاد شدیم. استاد میز را کنار زد و روی صندلی نشست. گیتار بزرگی را روی پایش گذاشت و با انگشتان بلند و ظریفش شروع به نواختن ساز کرد. با انگشتان بلندش و با دقت تمام می‌نواخت و ما با نواختن او به اوج حس رفته و در دنیای خیال پرواز می‌کردیم. کلاس موسیقی با استاد کوروش اسماعیلی حال و هوای دیگری داشت؛ چراکه از همه لحاظ بهترین بود.

 

* این داستان بدون هیچ ویرایش و تغییری و کاملا مطابق متن ارسال شده توسط نویسنده می باشد.

نویسنده: گلناز تقوائی
تصویر وضعیت حق نشر:

وضعیت حق نشر:

حق نشر این نوشته برای داستان نویس نوجوان و نویسنده آن محفوظ است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *