رویداد آنلاین و رایگان داستان نویسی و رعایت اصول نویسندگی - پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۲۰

چگونه برای شخصیت داستان اسم انتخاب کنیم؟

منتشر شده توسط:

نامگذاری شخصیت داستان از موارد مهمی بشمار می‌آید که خواننده را جذب داستان می‌کند. هر چه اسم به شخصیت و اعمال و رفتارش بیشتر مرتبط باشد بر جذابیت داستان اضافه می‌شود. حالا موارد زیر را معرفی می‌کنیم تا اسم‌های مناسبی برای شخصیت داستانتون انتخاب کنید:

۱- اسم باید با شخصیت داستان هماهنگی داشته باشد.
۲- اسمی باشد که در ذهن‌ها بماند.
۳- ورد زبان و یادآور داستان باشد.
۴- می‌توانید هم از اسامی کوتاه استفاده کنید و هم از اسامی بلند (مثلاً همراه با القاب دوشیزه، شاهزاده و غیره) اضافه کردن نام خانوادگی پسوند و پیشوند را نیز مد نظر داشته باشید.
۵- بیان اسم را مد نظر داشته باشید بعضی اسم‌ها تلفظ‌شان نشان دهنده صاحب آن نام است. مثلاً بعضی اسامی بیشتر مخصوص افراد خشک است و بعضی اسم‌ها افراد سالخورده را تداعی می‌کنند و بعضی اسامی آدم‌های تازه به دوران رسیده.
۶- انتخاب اسم واقعی و اسم مستعار برای شخصیت می‌تواند گمراه کننده باشد اما اگر هنرمندانه این کار را انجام دهید به تقویت روایت کمک خواهد کرد مثلاً همه اسم مستعار شخصیت را صدا می‌زنند و تنها یک نفر است که او را به نام کاملش صدا می‌زند.
۷- درباره ریشه اسامی تحقیق کنید اگر نمی‌خواهید اسمی بسازید و قصد دارید از اسمی واقعی استفاده کنید معنا و ریشه اسامی را جستجو کنید تا نامی که بیشتر با شخصیتتان همخوانی دارد را پیدا کنید.
۸- نام با داستان جور دربیاید. ژانر داستان، زمان وقوع داستان خصوصیات شخصیت‌ها و هدفشان را مدنظر داشته باشید مثلاً بعضی اسامی در یک زمانی از تاریخ وجود نداشته‌اند یا در آینده وجود نخواهند داشت.
۹- از کتاب‌هایی که نام نوزاد پیشنهاد می‌کنند هم می‌توانید استفاده کنید فقط به یاد داشته باشید اسامی که با یک حرف شروع می‌شوند انتخاب نکنید.
۱۰- برای نامگذاری شخصیت داستان اگر هنوز به دفترچه تلفن دسترسی دارید(خانه مادر بزرگ خود را بررسی کنید) از اسامی دفترچه تلفن هم ایده می‌توانید بگیرید.
۱۱- خود را محدود نکنید لازم نیست خود را به اسامی واقعی و معنادار محدود کنید. نامی که انتخاب می‌کنید می‌تواند الف – ب – ج باشد. اسم واقعی نویسنده و یا حتی معماگونه مانند تام مارولو ریدل در هری پاتر که بعداً به آیم لرد ولد مورت تغییر پیدا کرد. حتی فراتر، شخصیت‌ها می‌توانند اسم هم نداشته باشند.
۱۲- در نامگذاری شخصیت داستان الهام بگیرید، توصیه نمی‌شود که نامی مشهور انتخاب کنید اما می‌توانید اسامی افراد معروف را با هم ترکیب کرده و اسمی جدید خلق کنید. لزوماً نه اسامی افراد، می‌توانید از اسم اشیا یا اماکن هم استفاده کنید. فقط حواستان باشد که آن اسم قبلاً جای دیگری استفاده نشده باشد.
۱۳- بلند تکرارش کنید. موردی که انتخاب کردید را پیش خودتان بلند تکرار کنید. آیا خوب به نظر می‌رسد؟ تلفظش آسان است؟ در این زمینه می‌توانید شخصیت هرمیون یا هرماینی سری کتاب‌های هری پاتر را مدنظر داشته باشید. حتی می‌توانید از دیگران هم کمک بگیرید و بپرسید که نظرشان در مورد این نام چیست؟ تلفظش چطور است؟ با شنیدن نام او چگونه کاراکتری به ذهنشان خطور می‌کند؟
۱۴- در مورد اسامی انتخابی از دوستان و اطرافیانتون بازخورد بگیرید چون دیگران قضاوت بهتری در مورد برداشت از نام شخصیت دارند، فقط به این دلیل که برای آنها تازه است.
۱۵- از دیوانه بازی در هنگام انتخاب اسم نترسید این کتاب شماست! اینجا دنیای شماست و اگر نام‌هایی انتخاب کردید که کمی بیرون از قاعده هست، اشکالی ندارد!
۱۶- از به کار بردن نام شخصیت‌های مشهور کتاب‌های دیگر خودداری کنید اگر می‌خواهید شخصیت‌های شما به خاطر سپرده شوند.
۱۷- در آخر ارزیابی مجدد از نام شخصیت داشته باشید اما این را بدانید در طول ویرایش داستان هم می‌توانید اسم شخصیت خود را تغییر بدهید و دوباره فکر کنید و از نکات مطرح شده برای انتخاب بهتر استفاده کنید.

آذر فیروزی راد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر وضعیت حق نشر:

وضعیت حق نشر:

حق نشر این اثر برای مجله داستان نویس نوجوان محفوظ است.