رویداد آنلاین و رایگان داستان نویسی و رعایت اصول نویسندگی - پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۲۰

چگونه زندگی نامه (بیوگرافی) بنویسیم؟

منتشر شده توسط:

بیوگرافی آموختن نحوه زندگی کردن از مردان و زنان بزرگ جهان را در چشم‌انداز خود قرار می‌دهد. دانستن اینکه آنها چگونه با مشکلات خود روبرو شده‌اند، چگونه به خود ایمان داشته‌اند، چگونه می‌توانند از استعدادهای خود بهره‌برداری کنند و چگونه زندگی خود را جهت‌دهی می‌کنند، منبع دانشی است که به ما کمک می‌کند زندگی خود را بهتر و راحتر هدایت کنیم.

بیوگرافی چیست؟

بیوگرافی شرح مفصل سوم شخص از داستان زندگی شخص دیگری است که شامل اطلاعات اولیه در مورد زندگی او است – مانند محل تولد، تحصیلات و علایق او. یک بیوگرافی همچنین ممکن است روابط او با اعضای خانواده و همچنین رویدادهای مهم در دوران کودکی او، سوژه و نحوه تأثیرگذاری آن‌ها بر تربیت او را شرح دهد. بیوگرافی دستاوردهای مختلف و رویدادهای زندگی یک شخص واقعی را به تفصیل شرح می‌د‌هد، اما چیزی فراتر از واقعیت‌ها و ارقام است – با داستان‌های عالی که از ابتدای زندگی تا میانه و تا انتهای زندگی گفته می‌شود.

هدف از بیوگرافی چیست؟

هدف از بیوگرافی این است که زندگی شخص دیگری را با مخاطبانش به اشتراک بگذاریم. یک نویسنده ممکن است زندگی‌نامه بنویسد زیرا داستان زندگی واقعی افراد را جالب بداند. برخی از نویسندگان به دلیل کمبود اطلاعات در مورد یک موضوع جالب، نوشتن بیوگرافی را انتخاب می‌کنند، یا تصمیم می‌گیرند مردم را با حقایقی که ممکن است در بیوگرافی موجود از قلم افتاده باشند، به روز کنند و به آن‌ها آگاهی بدهند. داستان‌های زندگی‌نامه می‌توانند الهام‌بخش باشند – برجسته کردن دستاوردهای یک شخصیت خاص، اشاره به راه‌هایی که او بر سختی‌ها غلبه کرده است – به خوانندگان احساس دلگرمی می‌دهد. بیوگرافی‌ها همچنین می‌توانند به عنوان داستان‌های هشدار دهنده عمل کنند و به خوانندگان یادآوری می‌کنند که چه کسی نباشند.

نحوه نوشتن بیوگرافی:

بیوگرافی‌ها چگونگی یادگیری اطلاعات درباره زندگی یک انسان دیگر هستند. اگر بخواهید شروع به نوشتن بیوگرافی در مورد یک شخص مشهور، یک شخصیت تاریخی یا یکی از اعضای تأثیرگذار خانواده کنید، مهم است که همه موضوعاتی را بدانید که زندگی‌نامه او را به صورتی درمی‌آورد که ارزش نوشتن و خواندن را دارا باشد.

شش نکته در مورد نحوه نوشتن بیوگرافی

برای نوشتن داستان زندگی یک فرد، باید بیشتر از حقایق اصلی زندگی او اطلاعات جمع‌آوری کنید. یک بیوگرافی خوب به آنچه واقعاً در مورد زندگی یک فرد جالب است می‌پردازد – دستاوردهای قابل توجه، لحظات سختی، و نقاط عطف مهم. بهترین بیوگرافی می‌تواند کل زندگی یک فرد را به شیوه ای جذاب در بربگیرد و جزئیات شخصی کافی را ارائه دهد تا به خواننده نگاهی صمیمی به شخصیت او بدهد. اگر به نوشتن بیوگرافی علاقه دارید، مراحل زیر می تواند شما را به شروع به کار ترغیب کند:

۱- اجازه گرفتن

وقتی موضوع زندگی‌نامه فردی را انتخاب کردید، برای نوشتن از خودش اجازه بگیرید. در حالی که در برخی موارد ممکن است لازم نباشد (مثلاً اگر فرد یک شخصیت خیلی معروف یا متوفی باشد)، دریافت مجوز، بخش تحقیقاتی فرآیند نوشتن شما را بسیار آسان‌تر می‌کند. اگر فرد مایل به نوشتن بیوگرافی‌اش باشد، ممکن است جزئیات قابل توجهی در مورد داستان خود ارائه دهد که به شما کمک کند تا نوشته شما در مورد او جذاب‌تر شود.

۲- تحقیق کنید.

صرف نظر از اینکه چقدر در مورد موضوع خود می دانید، تحقیقات گسترده‌ای برای ترسیم تصویر کامل از این شخص ضروری است. اگر یک شخصیت تاریخی است، اطلاعاتی در مورد دوره زمانی که در آن زندگی می‌کرده و اینکه چگونه اشخاص دیگر بر زندگی او تأثیر گذاشته‌اند را وارد کنید. منابع اولیه گزارش‌های دست اولی از زندگی سوژه شما هستند و معمولاً قابل اعتمادترین منابع هستند. اینها می‌تواند شامل نوشته‌های مجله‌ها، ایمیل‌ها، مصاحبه‌ها یا خاطرات باشد. منبع اصلی همچنین می‌تواند هر اطلاعات دیگری باشد که خود شخص ارائه کرده است، مانند یک وب سایت شخصی، بیوگرافی توییتر، حساب رسانه‌های اجتماعی یا بیوگرافی حرفه‌ای که قبلاً نوشته شده باشد. در صورت اثبات درستی اطلاعات می‌توان از منابع ثانویه مانند مجلات یا مستندها نیز استفاده کرد.

۳- پایان نامه خود را تشکیل دهید.

اولین پاراگراف یا فصل شما باید به خواننده اطلاع دهد که از این بیوگرافی در مورد این شخص چه خواهد آموخت.

۴- یک جدول زمانی ایجاد کنید.

یک بیوگرافی معمولاً نکات اصلی زندگی یک فرد را به ترتیب زمانی نشان می‌دهد. دانستن ترتیب رویدادهای کلیدی قبل از شروع نوشتن، می‌تواند شما را از دردسر سازماندهی مجدد کل داستان خود در آینده نجات دهد.

۵- از فلاش بک استفاده کنید.

در حین نوشتن متن زندگی‌نامه خود، ممکن است بخواهید بین تجربه‌ای از دوران بزرگسالی خود و تجربه‌ای از دوران دبیرستان آن‌ها ارتباط برقرار کنید. استفاده از فلاش بک به نویسنده این امکان را می‌دهد که اطلاعات گذشته مرتبط را به خواننده معرفی کند بدون اینکه آن‌ها را با پاراگراف‌های توضیح پس زمینه درگیر کند.

۶- افکار خود را بنویسید.

بیوگرافی فقط یک نوشتن از حقایق نیست. یک زندگی‌نامه نویس می‌تواند احساسات و نظرات خود را در مورد زندگی فرد مورد نظر خود به اشتراک بگذارد.اگر آن فرد کار قابل توجهی انجام داده باشد، نویسنده ممکن است دلیل مهم بودن آن لحظه، چگونگی تأثیر آن بر دوره زمانی و معنای آن برای کل جامعه را بیان کند. این نشان می‌دهد که چرا این شخص شایسته نوشتن در مورد آن است و مخاطب را از جمله اول تا آخرین جمله وادار به مطالعه می‌کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر وضعیت حق نشر:

وضعیت حق نشر:

حق نشر این اثر برای مجله داستان نویس نوجوان محفوظ است.